این روزها افرادی زیادی در فضای مجازی به دنبال محتوای جدید و با کیفیت می گردند؛ به‌خصوص وقتی صحبت از یادگیری مهارت‌های جدید می‌شود. یکی از راه‌های پاسخگویی به این تقاضا و در عین حال کسب درآمد از آن، تولید و فروش یک دوره آموزشی آنلاین است.

انتقال دانش و تخصص با یک دورۀ آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که خود را به‌عنوان یک مرجع در حوزۀ کاری خود معرفی کنید، جامعه‌ای از افراد هم‌فکر را در اطراف کسب‌و‌کار خود پرورش دهید و دامنۀ نفوذتان را گسترش دهید.

ما هم در این مقاله قرار است به شما بگوییم که چگونه در 10 مرحله، یک دورۀ آموزشی آنلاین تولید کنید و بفروشید.

چگونه یک دوره آموزشی آنلاین تولید کنیم و بفروشیم؟

1. یک موضوع مناسب انتخاب کنید

موضوعی که برای تولید دورۀ آموزشی خود انتخاب می‌کنید کاملاً به خودتان بستگی دارد و می‌تواند هر چیزی باشد؛ از آموزش آشپزی گرفته تا آموزش طراحی وب‌سایت.

برای انتخاب موضوع معیارهای مختلفی وجود دارد؛ اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین معیار این است که موضوع انتخابی شما باید برای خودتان و مخاطبانتان جذاب باشد. در ادامه به چند معیار مهم دیگر هم اشاره می‌کنیم.

موضوعی را انتخاب کنید که در آن متخصص هستید یا قرار است در آن متخصص شوید

موضوع دورۀ آنلاین شما باید موضوعی باشد که در حال حاضر متخصص آن هستید یا اینکه قرار است در آن متخصص شوید. در هر حال، بازهم تأکید می کنیم که شما باید به موضوع خود علاقه داشته باشید تا از آموزش آن به دیگران خسته نشوید.

نظرسنجی کنید

قبل از شروع به کار، مخاطبان هدفِ موضوع خود را تعیین کنید و میزان تقاضا برای آن موضوع را بسنجید. وقتی که برای موضوع خود مخاطب هدف تعیین کنید، دورۀ ارزشمندی تولید می‌کنید و در ادامه بازاریابی قدرتمندی هم خواهید داشت؛ چون در این صورت به‌طور واضح و دقیق می‌دانید که قرار است به چه افرادی  و با چه ویژگی‌هایی آموزش دهید.

از دوستان و (اگر وب‌سایت آموزشی فعالی دارید) از مخاطبان فعلی وب‌سایت خود بپرسید که دربارۀ موضوع انتخابی شما چه نظری دارند. برای این کار می‌توانید از فرم‌های آنلاین برای نظرسنجی استفاده کنید.

همچنین می‌توانید برای شروع کار یک آموزش کوتاه بسازید، آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید یا از طریق ایمیل برای مخاطبان هدف خود بفرستید و بازخوردهای آن را تحلیل کنید. در واقع باید ببینید که آن‌ها به موضوعی که قرار است آموزش ‌دهید علاقه‌مند هستند یا خیر.

ضمن اینکه لازم است در اینترنت جست‌وجو کنید تا دوره‌های آموزشی با موضوع انتخابی خود را پیدا کنید. اگر چنین دوره‌‌هایی وجود داشت، نباید ناراحت شوید! تازه باید خوشحال شوید؛ چراکه نشان می‌دهد موضوع شما مخاطب خودش را دارد و افرادی هستند که می‌خواهند آن را یاد بگیرند. همچنین می‌توانید آن‌ها ارزیابی کنید و ببینید که چگونه می‌توانید بهتر از آن‌ها دورۀ آموزشی آنلاین خودتان را تولید کنید.