آیا می‌دانید چت جی پی تی چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ همانطور که می‌دانید زندگی بشر امروزی تحت تاثیر اینترنت و فضای مجازی است و قابلیت‌های این بستر هر روز بیشتر از قبل خود را بروز می‌دهد. مثلا امروزه برای برقراری ارتباط با دوستان خود، از شبکه‌های اجتماعی یا از اینترنت برای انجام تراکنش‌های مالی به جای مراجعه حضوری به بانک استفاده می‌کنیم.

اما این تمام ماجرا نبوده و چت جی پی تی، یکی از این امکانات جدید است که توانسته نظر کاربران فضای مجازی را به خود جلب کند. در ادامه این مطلب به طور کامل در خصوص جی پی تی و نحوه استفاده از آن برای کاربران ایرانی را توضیح می‌دهیم.

چت جی پی تی (ChatGPT) چیست؟

چت جی پی تی یا Chat Generative Pre-trained Transformer، یک چت ربات در هوش مصنوعی است که قابلیت درک زبان طبیعی و پاسخگویی بر اساس تعاملات و برنامه قبلی خود را دارد. یعنی در ابتدا با استفاده از فناوری 3 GPT زبان طبیعی کاربر را پردازش کرده و پس از برقراری تعامل به سوال او پاسخ می‌دهد.

به زبانی ساده یعنی شما همواره رباتی را در اختیار دارید که سوالات و درخواست‌های شما را درک کرده و می‌تواند پاسخی مناسب برای آن پیدا کند. حتی اگر سوالات شما در حوزه‌های تخصصی فیزیک، ریاضی و برنامه نویسی باشد، چت جی پی تی پاسخی برای آن دارد. همچنین برای ساخت آهنگ، تولید محتوا، ایجاد صفحات HTML و حل مسائل پیچیده دانشگاهی هم می‌توان از این ربات پاسخگو کمک گرفت.

 

gptchat چیست؟

 

چت جی پی تی چطور ساخته شد؟

این چت ربات هوشمند در شرکت OpenAI توسعه داده شده و توانایی پاسخگویی عمیق به سوالات کاربران خود را دارد. شرکت OpenAI جزو پیشگامان صنعت هوش مصنوعی است و مرکز اصلی آن در شهر سانفرانسیسکو قرار دارد. این شرکت آخرین نسل از فناوری خود را با عنوان GPT-۴ معرفی کرده است که امکان درک همزمان متن و عکس یا حتی تبدیل نوشته به ویدیو را دارد. ویژگی که تا بحال در دیگر ابزارهای فضای مجازی مشاهده نشده بود.
هدف اصلی از ساخت این ربات، پاسخگویی به سوالات مکالمه محور بود. یکی از سرمایه گذاران اصلی این پروژه، شرکت مایکروسافت است که قصد توسعه ChatGPT و استفاده از آن برای کامپیوتر را دارد. پیاده سازی چت جی پی تی بر اساس مدل large language model است که قابلیت حدس زدن کلمه بعدی یک جمله را دارد. برای آموزش پیش بینی محل دقیق هر کلمه در درون جمله نیز، یک سری داده را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.
این ربات برای ارائه پاسخ‌های مناسب و اجرای دستورات کاربران از لایه LHF یا همان یادگیری با بازخورد انسانی استفاده می‌کند که در اصل یک لایه آموزشی اضافی است. بنا بر تحقیقات انجام شده در دانشگاه استنفورد، جی پی تی از روی 570 گیگ آموزش دیده و 175 میلیارد پارامتر دارد که در نوع خود بی نظیر است.